Föreningen Den Goda Jorden anser att det fortsatta arbetet med miljökonsekvensbeskrivningen ska innehålla en prövning av de olika alternativen mot 3 kap. 4 § miljöbalken som underlag för regeringens kommande beslut och då särskilt belysa:
- Hur stor areal jordbruksmark som tas i anspråk permanent resp. temporärt under byggtiden.
- En plan för återanvändning av i vart fall matjordslagret där jorden i första hand ska användas för bördighetsförbättrande åtgärder i jordbruket.
- En värdering av påverkan på jordbruksmarkens vattenhållande förmåga och markavvattningen inom influensområdet för järnvägssträckningen.
- En värdering av påverkan i form av fragmentisering av jordbruksarealen, markpackning av temporärt utnyttjad jordbruksmark, försvårat brukande och försämrad tillgänglighet.
Resultatet av analysen bör summeras i en beräkning av den årliga skördeförlusten på den påverkade jordbruksmarken.
Föreningen vill avslutningsvis rekommendera ett studium av det engelska järnvägsprojektet HS2 ( https://www.hs2.org.uk/ ) särskilt vad gäller minimering av intrånget i landskapet och olika kompensationsåtgärder.
Om stambanan överhuvudtaget skall byggas, bygg den på pelare som några anläggningsföretag har föreslagit.